2 października 2024

Decyzja o warunkach zabudowy a plan generalny lotniska

0 komentarzy

Złożenie wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy (wz) niekoniecznie musi zakończyć się sprawnie. Organ rozstrzygający taki wniosek może ku naszemu zaskoczeniu zawiesić postępowanie i to na okres trudny do przewidzenia. To z kolei spowoduje, że planowana na działce  inwestycja nie powstanie szybko, albo nie powstanie w ogóle.

Przykładem takim może być sytuacja, w której organ orzekający w sprawach decyzji o warunkach zabudowy ustalając, że działka objęta wnioskiem o decyzję wz znajduje się w obszarze planu generalnego lotniska zawiesza  postępowanie do czasu uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Powstaje pytanie, czy w takiej sytuacji organ musi zawiesić postępowanie o wydanie decyzji wz. 

W mojej ocenie – nie. 

W PIERWSZEJ KOLEJNOŚCI ANALIZA PLANU GENERALNEGO LOTNISKA

Organ bowiem winien w pierwszej kolejności  przeanalizować, czy jeśli plan generalny lotniska obowiązuje na działkach objętych wnioskiem o decyzję wz, to czy planowane (wskazane we wniosku) obiekty będą miały jakikolwiek negatywny wpływ na działanie lotniska.

To oznacza, że organ na początku winien precyzyjnie wskazać granice obszaru planu generalnego lotniska, aby nie było wątpliwości co do tego, czy działki związane z wnioskiem o wz znajdują się w granicach planu generalnego lotniska. Jeśli się znajdują, to organ winien przeanalizować treść planu. Pozwoli to skonfrontować treść planu z zamierzeniem inwestycyjnym wskazanym we wniosku o decyzję wz.

Może się bowiem okazać, że planowany sposób zagospodarowania działki wskazanej we wniosku o decyzję wz w żaden sposób nie koliduje z planem generalnym lotniska i nie będzie miał negatywnego wpływu na funkcjonowanie lotniska.

ZAWIESZENIE POSTĘPOWANIA O WZ DOPIERO PO STWIERDZENIU KOLIZJI Z LOTNISKIEM

Gdyby przyjąć inną praktykę, to w każdej sytuacji należałoby zawiesić postępowanie o warunki zabudowy i to bez względu na treść wniosku o decyzję wz i bez względu na treść planu generalnego. Nie daje takiej podstawy – wbrew stanowisku wielu organów –  art. 55 ust. 9 Prawa lotniczego (w zw. z art. 62 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym).

Z art. 55 ust. 9 Prawa lotniczego wynika jedynie, że treść uchwalanego planu miejscowego musi być zgodna z planem generalnym. Plan generalny lotniska natomiast wskazuje m.in. dopuszczalne gabaryty obiektów budowlanych i obiektów naturalnych, które znajdują się w granicach tego planu. 

Kryteria te – zagospodarowania terenu na jego obszarze – muszą być uwzględnione w przepisach planistycznych. Jeżeli postanowienia planu generalnego winny zostać powtórzone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, to zbadanie planu generalnego lotniska w kontekście wniosku o decyzję wz jest konieczne. W konsekwencji stwierdzenie, iż planowane obiekty wskazane we wniosku o decyzję wz nie są sprzeczne z planem generalnym – nie kolidują z funkcjonowaniem lotniska – skutkuje tym, iż inwestycja może być realizowana i może być wydana decyzja wz. 

Przyjmując inną interpretację tego przepisu należałoby przyjąć, że każda inwestycja na terenie objętym planem generalnym lotniska musiałaby być zawieszona do czasu uchwalenia m.p.z.p., a to mogłoby trwać w nieskończoność. Samo zatem ustalenie, że działki znajdują się w granicach planu generalnego nie przesądza jeszcze o  uznaniu, że zaistniała podstawa do zawieszenia postępowania.

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments