Podstawowymi obowiązkami starosty przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę jest zbadanie zgodności planowanej zabudowy z obowiązującymi aktami planistycznymi lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a także wymaganiami ochrony środowiska, w szczególności określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Dodatkowo organ bada zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami techniczno-budowlanymi.
A także bada kompletność projektu budowlanego oraz posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń.
W razie stwierdzenia naruszeń, w zakresie wymaganych dokumentów starosta nakłada postanowieniem obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin ich usunięcia, a po jego bezskutecznym upływie wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę.
W praktyce zdarza się również tak, że starosta dokonuje oceny rozwiązań technicznych przyjętych w projekcie budowlanym.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w wyroku z dnia 5 października 2016 roku, sygn. akt: II SA/Ke 241/16, obowiązki organów w tym zakresie określa w następujący sposób:
„1. Obowiązkiem organu w sprawie o zatwierdzenie projektu budowlanego i wydanie pozwolenia na budowę jest sprawdzenie spełnienia wymagań określonych w ust. 1 art. 35 oraz w art. 32 ust. 4 p.b., co oznacza, że bez względu na to, czy spełnienie tych wymagań jest przez stronę (odwołującego się) kwestionowane czy też nie, organ, w tym również odwoławczy ma obowiązek to sprawdzić, a wyrazem tego sprawdzenia jest zawarcie w decyzji stosownych ustaleń i oceny.
2. W sprawie o zatwierdzenie projektu budowlanego i udzielenie pozwolenia na budowę organ architektoniczno-budowlany nie ma obowiązku dokonywania oceny zgodności z obowiązującymi przepisami wszystkich rozwiązań technicznych przyjętych w projekcie budowlanym przez autora projektu. Odpowiedzialność za prawidłowość przyjętych rozwiązań i dokonanych obliczeń ponosi projektant”.